بیا آسمان Come sky

دستورالعمل‌های اضطراری و مدیریت مالفانکشن‌های چتربازی داخل هواپیما

چهارشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۴

چترباز در حال پرش از هواپیما در شرایط اضطراری سقوط آزاد

ورزش چتربازی علاوه بر هیجان و مهارت، نیازمند آگاهی کامل از شرایط اضطراری و مالفانکشن‌های احتمالی درون هواپیماست. در این مقاله از کام اسکای، شما را با مراحل دقیق و ضروری واکنش در برابر نقص‌ها و شرایط اضطراری هنگام پرش آشنا می‌کنیم تا بتوانید با اطمینان و ایمنی بیشتری پرواز کنید.

نکات مهم هنگام مواجهه با وضعیت اضطراری داخل هواپیما

گوش دادن و اجرای دقیق دستورات مربی:

در صورت بروز هر گونه مشکل یا وضعیت اضطراری، حتماً به دستورات مربی خود با دقت گوش دهید و سریعاً آنها را اجرا کنید. مربیان باتجربه بهترین راهنمای شما در چنین شرایطی هستند.

انتظار شرایط اضطراری در ارتفاع‌های مختلف:

از ارتفاع ۰ تا ۱,۵۰۰ فیت: همراه با هواپیما لند کنید.

از ارتفاع ۱,۵۰۰ تا ۲,۵۰۰ فیت: با هر دو دست دسته رزرو را محکم بگیرید و سپس دسته کمکی را طبق دستور مربی بکشید.

از ارتفاع ۲,۵۰۰ تا ۴,۵۰۰ فیت: دست راست روی پایلوت شوت، سپس با دستور مربی پرش، آرچ کردن، و شمارش انجام شود.

بالاتر از ۴,۵۰۰ فیت: پرش نرمال انجام شده و به ارتفاع و شرایط توجه کنید.

سلسله مراتب فرماندهی در هواپیما

خلبان: مسئول هدایت و فرماندهی هواپیما و مسافران است.

مربی: فرمانده شاگردان و مسئول اجرای دستورات در شرایط عادی و اضطراری.

چترباز: موظف به پیروی دقیق از دستورات مربی و اجرای فوری آنهاست.

مالفانکشن‌های رایج و نحوه واکنش

باز شدن کانتینر درون هواپیما

اگر کانتینر چتر درون هواپیما باز شود:

سریع روی آن پریده و محکم نگه دارید.

با صدای بلند اعلام کنید "کانتینر بازه".

پرش کنسل شده و باید موضوع را به مربی اطلاع دهید.

از نزدیک شدن به درب هواپیما خودداری کنید و با کمربند بسته در کنار خلبان لند کنید.

افتادن کانوپی (D-Bag) بیرون از درب هواپیما در چتربازی

_ اگر کانوپی اصلی یا رزرو شما به هر دلیلی در ارتفاع از درب هواپیما بیرون افتاد، فوراً آن را دنبال کنید و سریعاً از هواپیما بیرون بپرید. پس از پرش، بلافاصله قابلیت پرواز کانوپی را بررسی نمایید.

_ اگر کانوپی فرد دیگری از هواپیما بیرون افتاد و او متوجه نشده بود، سریع با صدای بلند هشدار دهید و در صورت نیاز، او را به سمت درب هواپیما هدایت کرده و به پرش ترغیب کنید.

_ پس از خروج، خود را از کانوپی جدا کرده و در صورت نیاز با انجام کات اوی، دسته رزرو را بکشید تا از کانوپی کمکی استفاده کنید.

بیرون افتادن پایلوت شوت داخل هواپیما

_ اگر پایلوت شوت از ریگ جدا شد، فورا آن را محکم بگیرید و اعلام کنید "پایلوت شوت بیرونه".

_ پرش شما یا فرد مربوطه کنسل است، مربی را در جریان بگذارید و از نزدیک شدن به درب پرهیز کنید.

_ در صورت نیاز، پایلوت شوت را به خلبان بسپارید و در کنار او با کمربند بسته لند کنید.

بیرون افتادن پایلوت شوت خارج از درب هواپیما

_ سریع پایلوت شوت را دنبال کرده و پرش کنید.

_ پس از پرش، پرواز کانوپی را به دقت بررسی کنید.

_ در صورت آویزان ماندن با پایلوت شوت، بلافاصله کات‌اوی کرده و دسته رزرو را بکشید.