دستورالعملهای اضطراری و مدیریت مالفانکشنهای چتربازی داخل هواپیما
چهارشنبه، ۱۱ تیر ۱۴۰۴
ورزش چتربازی علاوه بر هیجان و مهارت، نیازمند آگاهی کامل از شرایط اضطراری و مالفانکشنهای احتمالی درون هواپیماست. در این مقاله از کام اسکای، شما را با مراحل دقیق و ضروری واکنش در برابر نقصها و شرایط اضطراری هنگام پرش آشنا میکنیم تا بتوانید با اطمینان و ایمنی بیشتری پرواز کنید.
نکات مهم هنگام مواجهه با وضعیت اضطراری داخل هواپیما
گوش دادن و اجرای دقیق دستورات مربی:
در صورت بروز هر گونه مشکل یا وضعیت اضطراری، حتماً به دستورات مربی خود با دقت گوش دهید و سریعاً آنها را اجرا کنید. مربیان باتجربه بهترین راهنمای شما در چنین شرایطی هستند.
انتظار شرایط اضطراری در ارتفاعهای مختلف:
از ارتفاع ۰ تا ۱,۵۰۰ فیت: همراه با هواپیما لند کنید.
از ارتفاع ۱,۵۰۰ تا ۲,۵۰۰ فیت: با هر دو دست دسته رزرو را محکم بگیرید و سپس دسته کمکی را طبق دستور مربی بکشید.
از ارتفاع ۲,۵۰۰ تا ۴,۵۰۰ فیت: دست راست روی پایلوت شوت، سپس با دستور مربی پرش، آرچ کردن، و شمارش انجام شود.
بالاتر از ۴,۵۰۰ فیت: پرش نرمال انجام شده و به ارتفاع و شرایط توجه کنید.
سلسله مراتب فرماندهی در هواپیما
خلبان: مسئول هدایت و فرماندهی هواپیما و مسافران است.
مربی: فرمانده شاگردان و مسئول اجرای دستورات در شرایط عادی و اضطراری.
چترباز: موظف به پیروی دقیق از دستورات مربی و اجرای فوری آنهاست.
مالفانکشنهای رایج و نحوه واکنش
باز شدن کانتینر درون هواپیما
اگر کانتینر چتر درون هواپیما باز شود:
سریع روی آن پریده و محکم نگه دارید.
با صدای بلند اعلام کنید "کانتینر بازه".
پرش کنسل شده و باید موضوع را به مربی اطلاع دهید.
از نزدیک شدن به درب هواپیما خودداری کنید و با کمربند بسته در کنار خلبان لند کنید.
افتادن کانوپی (D-Bag) بیرون از درب هواپیما در چتربازی
_ اگر کانوپی اصلی یا رزرو شما به هر دلیلی در ارتفاع از درب هواپیما بیرون افتاد، فوراً آن را دنبال کنید و سریعاً از هواپیما بیرون بپرید. پس از پرش، بلافاصله قابلیت پرواز کانوپی را بررسی نمایید.
_ اگر کانوپی فرد دیگری از هواپیما بیرون افتاد و او متوجه نشده بود، سریع با صدای بلند هشدار دهید و در صورت نیاز، او را به سمت درب هواپیما هدایت کرده و به پرش ترغیب کنید.
_ پس از خروج، خود را از کانوپی جدا کرده و در صورت نیاز با انجام کات اوی، دسته رزرو را بکشید تا از کانوپی کمکی استفاده کنید.
بیرون افتادن پایلوت شوت داخل هواپیما
_ اگر پایلوت شوت از ریگ جدا شد، فورا آن را محکم بگیرید و اعلام کنید "پایلوت شوت بیرونه".
_ پرش شما یا فرد مربوطه کنسل است، مربی را در جریان بگذارید و از نزدیک شدن به درب پرهیز کنید.
_ در صورت نیاز، پایلوت شوت را به خلبان بسپارید و در کنار او با کمربند بسته لند کنید.
بیرون افتادن پایلوت شوت خارج از درب هواپیما
_ سریع پایلوت شوت را دنبال کرده و پرش کنید.
_ پس از پرش، پرواز کانوپی را به دقت بررسی کنید.
_ در صورت آویزان ماندن با پایلوت شوت، بلافاصله کاتاوی کرده و دسته رزرو را بکشید.